jueves, 16 de octubre de 2008

Declaració amb amor

La diferència entre una declaració amb amor i una declaració d’amor és que la darrera està carregada de banalitats i somnis trencats. Una declaració amb amor és una revelació sincera, sense ànim de lucre i necessària. Segurament, mentre escric aquestes quatre línies mal comptades em caurà la típica llagrimeta absurda, aquella que queda tan bé a les pel·lícules romàntiques i que fa tan mal un dijous al migdia a un pis solitari en companyia del silenci. Si més no, ho intentaré.

Recordo que em vaig escapar de casa quan tenia quatre anys perquè trobava a faltar a una d’elles que estava comprant i jo no ho sabia, i em pensava que havia vingut un home gros i pelut i molt dolent i li hauria fet mal. També recordo que l’altra se m’escapava perquè hi havia un home gros i pelut i molt dolent que em feia molta por, i jo era molt poruc i covard. I quan es té por de la por, apaga i ves-te’n.

Quan una d’elles em veia fer-me gran, els seus ulls s’omplien d’il·lusions i temors. I jo li deia que no patís, que havia de volar com un pardal. I ella em suplicava que no em comparés amb un pardal, que era un ocell esquifit i una presa fàcil. Després, per fer-la contenta, li deia que era una àguila reial, i ella feia veure que es calmava. L’altra també em va veure fer-me gran, molt gran. De fet, ella era qui em feia gran. Si m’hagués vist l’àguila reial dels collons hauria marxat per cames, inflada d’enveja insana.

La més gran em donava consells prudents, a vegades exageradament sensats per un adolescent. I jo, tenaç immadur, no li feia cas i intentava revelar-me perquè sí. Ara, amb 23 anys, ja no agafo els suggeriments com una ordre dictatorial, però tampoc els segueixo com ho hauria de fer. D’altra banda, la més jove de les dues m’ensenyava com havia d’estimar. Recordo un dia, màgic per cert, quan vam utilitzar la imatge d’un petit bassal fangós per crear un instant que es grava amb ferro rogent al cervell. Bé, al cor.

A una li vull agrair haver-me escanyat involuntàriament amb un cordó carnós que, per defecte, va provocar la primera pallissa que vaig rebre en mans d’un desconegut amb bata blanca i taques roges. A l’altre, li agraeixo haver-me estrangulat dolçament els matins de cap de setmana. També aprecio que una d’elles em clavés alguna bufa quan donava les llenties al gos, i de l’altre que em piqués la cresta quan feia comentaris fora de lloc carregats d’inseguretat infundada.

Totes dues em van fer patir molt. Sóc molt patidor, jo. Només d’evocar aquella puta sala d’espera, fúnebre per si sola, rememoro fantasmes passats que tan mal em van fer i tantes conseqüències m’han portat. Allà hi va sorgir aquell túnel fosc del qual encara ara hi camino a les palpentes, però amb pas més ferm. Durant el recorregut obscur ella també em va fer patir. Em mirava adolorida, perquè sabia que jo no era jo, bé, si que ho era, és clar, però encara estava a les fosques. A les palpentes.

Ara, un cop observo a la llunyania un raig de llum tènue i qui sap si invisible, vull donar les gràcies a la primera per haver-me donat la vida i tot allò bo i dolent que m’ofereix aquesta. A l’altra, li agraeixo que li hagués donat el sentit durant aquells dies remots.

3 comentarios:

Bruna dijo...

Les llàgrimes del passat de tan en tan burxen de nou...T’entenc, de fet, suposo que tothom ho pot entendre, perquè les històries poden ser diferents, però l’essència sempre és la mateixa. Justament avui he penjat unes paraules encadenades al meu indret que van sorgir un dia que estava trista, per raons llunyanes que ara ja em són borroses a la ment, però que s’apropen molt a les teves, sobretot a les dels bassals fangosos. El que més m’agrada del teu relat és que s’hi transmet intensitat. Què seriem sense viure tots els sentiments intensament? Deixa estar el silenci del pis de banda: algun dia, tot queda lluny, fins i tot el que no ho sembla.

Miquel Duran-Frigola dijo...

a vegades, quan et llegeixo, m'adono que no sé res de tu.

d'altres m'adono que t'assembles perillosament a mi, i per tant, tot i que no mhas explicat mai res, em sembla entendreho tot.

i, per últim, alguns cops simplement penso "bravo", bon escrit. i després, doncs res.

avui volia dir-te bravo, i fer-te saber que em sap greu la tristesa que hi ha en aquest escrit.

cuidat amic

capfico dijo...

avui he arribat aquí, com ara no importa, però es clar qué ja tenc un nou lloc on passetjar els ulls d'esquera a dreta, d'adalt a abaix, i sovint repassant frases, per gaudir o patir una estona. AH...per si cal dir qui soc, encara estic reflexionant sobre si el conill que aturava el temps podria haver-hi matat al monstre boo i recordant el meu personatge favorit de MUSCULMAN. en veim aquí o la pròxima convocatoria de "dream team"


-atentament, un nou usuari d'aquesta estació d'enllaç.